London 2012

Etter vår flotte tur til Island ble det bestemt at undertegnede måtte få noen flere reiser under beltet. Så vi heiv oss avgårde på en spontantur til London, England.

26 Januar 2012 // SK805
LN-RPM
OSL-LHR
Oslo-Heathrow (London)

Kjempespent troppet man tidlig opp på Gardermoen. Vi hadde booket oss businessbilletter også på denne flighten, så det ble et gjensyn med herlige fasttrack’en. Nytt for denne reisen var passkontrollen, og gate 51. Det er i en egen del av Gardermoen. Parkert på nabogaten stod Trippel7’ern til Thai, makan til flott og stort fly 🙂

Etter litt kom dagens fly trillende inn på gate, en av Europa-config’ene til SAS. Det vil si 150 seter, i stedet for f.eks 189 som Ryanair putter inn i samme flyet. I businessclass hadde disse flyene kun 2 seter ved siden av hverandre, samt en beinplass uten sidestykke. Det var å reise på ordentlig! 🙂 God mat og kjempeservice fra de SAS-ansatte ombord. Når vi kom over London var det klarvær, og man fikk seg noen sightseeingrunder over byen, mens vi lå i holdingrunder i køa inn til Heathrow. Det var vakkert, og massivt å se en ekte storby fra lufta. Husker alle åkrene som endret seg over til solide murbygg etterhvert som vi nærmet oss. Themsen buktet seg nordover, og store attraksjoner kunne lett sees.

Dette er en 737-600, men man kan se 2-seterene til høyre 🙂

For en flyentusiast var det masse spennende å se i det man landet. Av flyet, hente baggasjen, for så å ta underground-banen til et sted gudene må vite hvor var, hvor vi så byttet til neste linje som tok oss til kensington park. Vi fikk sjekket inn på Hilton London Kensington, hvor vi fikk den hyggelige beskjeden at vi var oppgradert til Excecutive-rom pga min gullstatus hos Hilton. Den er fin å ha! Gratis frokost og gratis lounge-tilgang fikk vi også. Loungen ble umiddelbart benyttet siden vi ankom litt for tidlig ifht rommet vårt. Vi tok en cola og noe småsnacks, og prøvde igjen etter 30 minutter. Rommet var enda ikke ferdig, så vi tok oss en luftetur i nærområdet rundt hotellet. Dette var nok et av de penere strøk, med flotte sportsbiler i hver en oppkjørsel og voldsomme sikkerhetsanordninger (kameraer og store metallporter). Kjempespennende å se kulturen 🙂

Excecutive lounge hos Hilton

Villas road var nå i ordents rette forstand…

Tilbake på hotellet var rommet klart, så vi satte fra oss baggasjen, byttet klær og tok sikte på Bond Street. Man blir jo sluppet ut midt i feiteste London, så her var det bare å suge til seg inntrykk. Kjøpte oss lunch på subway og en herlig kaffe på starbucks for å få litt energi i sjela. Taslet nedover diverse gater og besøkte mange av de helt hysterisk dyre merkebutikkene som finnes i London – man kan jo ikke annet enn å bli fascinert av jakker til nesten 100,000kr. Shoppet litt småtteri på butikker som var mer innenfor en student-økonomi og peisa så avgårde på “Hop on – hop off” bussen for en sightseeingrunde. Været var helt fantastisk til å være Januar, sola varmet og vi hadde ikke på oss vinterjakker akkurat – kunne allikevel sitte i øverste etasje på bussen. Fikk sett alt man “skulle og burde” før vi gikk av ved Westminister og gikk litt langs Themsen. Tok så underground-linja tilbake til London sentrum og spiste på en italiensk sjappe. Helt OK, men det var høyt støynivå og maten var midt på treet. Går ikke dit igjen, hehe. På kvelden dro vi til Trafalgar square og opplevde en nydelig kveld under månen. Mange inntrykk og en lang dag gikk mot slutten, vi satte oss på u-banen tilbake til hotellet. Deilig king size seng og bathrobes regards Hilton ventet på oss.

Nelson square – sightseeing

Bygget big ben i puslespill når jeg var lita, artig å se den IRL

Kveldsstemning

Dag 2 dro vi tilbake til sentrum og kjika, handla litt, dro på litt sightseeing før vi måtte tilbake på hotellet, sjekket ut og dro opp til Heathrow igjen. Det er jo mange spennende butikker der, så vi gikk en stund rundt og puslet. Det var deilig temperatur og strålende sol også denne dagen, man fikk MAI-følelse i Januar!! Helt sjukt deilig for en forfrossen nordlening 🙂

27 Januar 2012 // SK812
LN-RCY
LHR-OSL
Heathrow (London) – Oslo

Kveldsavgangen er så utrolig behagelig. Enda et fly i europaconfig, hva kan man si? Annet enn at det var flott å oppleve hvordan det en gang var. Disse flyene er nå (2013) ombygget til 179-setere og faset inn i enhetsflåten. Elsker å komme til Gardermoen sent, sitte på flytoget mens det er mørkt ute og tenke på det man har opplevd. At det var snø og jævlig når vi kom tilbake er en annen sak….. Vi lengtet tilbake! 😉